Després
del viscut i a partir dels dos articles de l'aula virtual que nomene a
continuació i que han sigut la base teòrica del bloc. Contesta les quatre
preguntes i realitza l'autoavaluació en el teu blog i puja'm l'enllaç a la
tasca de l'aula virtual "Reflexió i autoavaluació"
"Els
jocs de predomini tàctic: una proposta eficaç per a l'ensenyament dels
esports d'invasió" Antonio Méndez Giménez. |
1.
Després del viscut i experimentat en les sessions, llig el paràgraf següent i
fes una xicoteta reflexió de 6-8 línies.
"Per a autors com Greháigne i Godbout (1995) l'essència dels esports
d'equip consisteix en una relació d'oposició, és a dir, cadascun dels dos
equips ha de coordinar les seues accions per a recuperar, conservar i moure la
pilota fins a arribar a l'àrea de marcatge i aconseguir una miqueta. Al nostre
entendre, aquesta posició no implica una aposta per la competició desmesurada,
sinó per la seua educació com a mitjà (no com a meta) de millora personal i
grupal.
Resposta:
Tal i
com diuen els dos autors, els jocs d'oposició tenen una essència peculiar i
única. Quan juguem a jocs on l'objectiu principal és obtindre punts per superar
al nostre contrincant, es fiquen en pràctica dues variables: la competència i
la coordinació.
En
primer lloc, la competició, al meu parèixer, sempre proposa als jocs un punt
més d'esforç i de concentració en el que estàs fent, però també si no es du a
terme d'una forma regulada, pot produir disputes entre companys per el que
seria una competència no sana.
Per
altra banda, quan juguem en equip, altre propòsit que hem d'aconseguir amb la
nostra classe és que tinguen que coordinar-se y cooperar per a obtindre
l'objectiu marcat i per a això, hem de pautar nosaltres com a mestres el joc,
per exemple, establir la norma de que no pots ficar gol en un partit de futbol
si no toquen tots els components del grup la pilota.
Com a
conclusió, els jocs on apareix la competència entre equips pot fomentar factors
com l'educació en valors dins d'un equip de treball, sempre i quan es treballe
de forma adequada. A més, cal recalcar com diuen els autors, que prèviament per
a saber i poder treballar en grup, has d'haver-hi treballat amb tu mateixa i
millorat a nivell personal.
2. Dels jocs que hem realitzat en classe, a partir de la següent reflexió, quin
destacaries?, explica-ho i justifica-ho.
"La
proposta es fonamenta en jocs reduïts per a aconseguir incrementar l'activitat
i garantir la major participació en la tasca. S'incrementen així, tant el temps
de pràctica real com la intensitat de treball."
"Les
activitats físiques cooperatives. Una proposta per a la formació en valors a
través de l'educació física a les escoles d'educació bàsica". Carlos
Velázquez Callado |
Resposta:
Segons
la reflexió llegida, per a treballar per grups de treballs reduïts elegiria el
rugby. Pense que és un esport poc practicat en l'escola i que per tant, quan es
dóna a les sessions d'educació física, els agrada tant. És un esport diferent
que permet treballar per grups reduïts, ja siga per a practicar passes o per a
jugar un mini partit. Amb el voleibol fomentem la participació de l'alumnat, ja
que, tens que passar-li al teu company o companya la pilota per a poder
avançar. A més, és un esport que produeix una participació molt dinàmica en la
tasca i a conseqüència, una pràctica de major intensitat.
3. Tria un dels jocs realitzats en classe i transforma-ho de competitiu a
cooperatiu tenint en compte la promoció
de la participació.
Resposta:
Si
transformen un joc de competitiu a cooperatiu, estem afavorint la comunicació
entre l'alumnat i les relacions socials de forma directa.
En aquest cas, canviaria per exemple el bàsquet, ja que és prou adaptable al que volem.Establiríem unes normes que provocarien que tots els membres de l'equip participaren i cooperaren:
- Per a
poder tirar a cistella, tots els membres de l'equip tenen que haver tocat la
pilota.
- Un
jugador no pot recórrer la pista, ha de passar-la automàticament li la passen
per a poder avançar de nou.
Amb
aquestes 2 normes, tots han de cooperar i treballar en equip per a poder
encestar la pilota.
Altre
joc podria ser el voleibol, on l'objectiu principal no és fer punts a l'equip
contrari si no cooperar amb ells també per veure quina quantitat de passes
totals podem fer entre els 2 sense que caiga a terra la pilota.
4. Escriu 3 o 4 estratègies que usaries per a desvincular el joc del resultat i educar que per damunt de guanyar
o perdre està la pròpia activitat.
Resposta:
1. Deixar clar
abans de començar que els punts tenen menys pes que cooperar i respectar les
normes.
2. El xiquet o
xiqueta que anota un punt, canvia d'equip.
3. En qualsevol esport, donem a un equip per exemple 20 punts de partida i l'altre 0. Al que te 20, cada punt se li resta 1 i al que té 0 se li suma 1. Quan arriben al nombre comú s'acaba el partit.
4. Com hem dit
anteriorment, tots els membres d'un equip han de tocar la pilota.
AUTOAVALUACIÓ
|
Puntuació: |
JUSTIFICACIÓ: |
||||
4-5 |
5-6 |
6-7 |
8-9 |
9-10 |
||
Participació en les sessions. |
|
|
|
|
X |
La meua participació en les
sessions ha sigut excel·lent des del meu punt de vista, ja que he cooperat i contribuït
de forma activa per a que el funcionament de les sessions siga el millor
possible. 10 |
Qualitat de les 4 respostes de la
pràctica vinculada amb la teoria. |
|
|
|
|
X |
Pel que fa referencia a les
preguntes anteriors, pense que estan formulades de forma adequada i vinculades
amb la practica, ja que, com és el meu cas, si has anat a classe i
experimentat el viscut, son fàcils de omplir per la relació de continguts. 9 |
Aportació i aprenentatge en l'apartat
que li va tocar al meu equip: Mobilitat, tècnica de carrera, seqüència, volta
a la calma. |
|
|
|
X |
|
A pesar de haver-nos tocat la
mobilitat articular que sembla el més rígid al esquema tradicional de
moviments, nosaltres vam treballar de la millor manera i vam transformar aquest
apartat en un joc dinàmic on es produïa la mobilitat articular. 9 |
Aportació i aprenentatge en la
progressió de l'esport del meu equip. |
|
|
|
X |
|
Pense que tot el grup ens hem
coordinat molt be i hem aportat bones idees per a treballar el voleibol. En el
meu cas, he recordat prou conceptes que tenia oblidats sobre aquest esport,
com son els tipus de colpege. 8 |
Satisfacció amb el treball realitzat. |
|
|
|
|
X |
El meu grau de satisfacció amb el
treball realitzat és excel·lent, ja que tot s’ha treballat de la millor forma
possible dins de la situació que ens trobem. A més, hem pogut rebre cert
feedback amb la mestra sobre el que estava be o havia que millorar, el que
provoca una integració major de coneixements. 10 |
|
|
|
|
X |
|
Pense que degut a les condicions
com ja he dit, l’aprenentatge a nivell global ha sigut molt bo, però que
podria haver sigut millor si haguérem tingut més temps de practiques per a
poder assolir més profundament els conceptes. 9 |
Suma la nota dels 6 apartats i
divideix-la entre 6, el resultat l'escrius baix. |
||||||
NOTA FINAL: 9,16......... |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada