¿Què és l’esgrima? L’esgrima és un esport de contacte on
s’enfronten dos contrincants totalment protegits amb la intenció de tocar a
l’altre amb l’arma blanca (sable, espasa o floret, depenent de la modalitat) i
sense que l’altre et colpeje a tu.
Ara que ja sabem de que tracta, passaré a parlar sobre la
meua primera experiència, que ha sigut durant el meu 4º curs de carrera de
magisteri. La nostra professora Irene, ha contactat amb una professional
d’aquest esport i que fins i tot, ha participat en els jocs olímpics, el seu
nom és Laura Ruiz Sanchis.
Va començar la classe explicant un poquet de que tracta l'esgrima, la
seua historia, etc, i ens va preguntar si sabíem el perquè de no aplicar-la en
les sessions d’Educació Física. Ens va explicar que uns dels motius per els que
no es donava esgrima als centres escolars, era perquè els mestres deien que era
molt car i la falta d’experiència o de domini de l’esport.
El primer del motiu va quedar resolt amb el material que
ens va ensenyar i amb el que vam realitzar nosaltres la sessió.
- Els florets
estaven fets de amb unes varetes d’estores (que podem reutilitzar de qualsevol
persiana de casa), un suro de les botelles de vi en la punta i damunt de l’empunyadura
un tros de suro dels que s’utilitzen en les piscines.
- Per a la protecció bàsica, ens va prestar unes ulleres de bus, amb les quals solucionem el problema a la falta de protecció i el plus de perillositat que pot tindre.
A més, cal recalcar, que tot açò que hem dit està fet amb
material reutilitzable i per tant
estaríem treballant un tema transversal en l’assignatura d’educació física. El
cost per alumne seria d’uns 1-2€ aproximadament, per tant, podria dur-se a
terme perfectament.
A pesar de que pense que la millor forma i el millor
material per a fer esgrima de forma barata és aquest que ens va ensenyar
Laura, també podríem treballar amb els alumnes altra forma de produir el nostre
propi material d’esgrima.
- Material necessari:
· -Tub de PVC de
70 cm i 14mm de diàmetre.
· - Esponja.
· - Cinta americana.
· - Suro de piscina.
- Passos:
En canvi, els últims 5-10 minuts si que va prestar-nos els
florets (una de les 3 modalitats) i ulleres de protecció per a poder realitzar
la pràctica. Va ser en aquests últims minuts on vam vivenciar un combat simulat
i poder experimentar que es necessita molta rapidesa i flexibilitat per a
produir un punt al teu favor, a més de ser complicat també en una classe,
aprendre be els passos i les postures sense fer cap falta al veure que el teu
company intenta tocar-te amb l'arma.
Per altra banda, imaginant que som mestres, podríem implementar
l’esgrima en les nostres classes i realitzar jocs com els següents (joc d’animació,
joc principal, joc tornada a la calma):
- El joc d'animació consistiria en jugar al pill-pilla modificat. Hi hauria 5 alumnes que serien els que pillen i aniran amb una pilota de tenis en la ma. Per a pillar a algí tindran que tocar-li el muscle i dir "TOCAT". Aquest tindra que ficar-se com una estatua amb les cames obertes i semi-flexionades i els braços com si subjectes algun objecte. Aquest podrà ser salvat si altre company passa per baix de les seues cames.
- Foemariem grups de 4 xics i xiques on 3 d'ells serien patets de feria i l'altre seria el caçador.
Els patets tindrien que anar per una línia fent els passos de marxar i trencar, mentre l’altre intentaria llançar la pilota i colpejar als patets com si estiguera estirant-se tocant amb el floret (posició d’esgrima). A continuació jugariem a fer carreres de relleus, on per a poder tornar i donar-li la mà al companys, tens que haver-hi encertat la pilota en una caixa.
- Com a joc de tornada a la calma, individualment fariem tocs amb el globus i l'arma utilitzada, intentant que no caiga a terra.
Dins del R.D 108/2014 , establiria l’esgrima en el bloc de
5 de jocs i activitat esportiva, en tercer cicle, ja que és ací on es fabriquen
per ells mateixos amb material reutilitzat objectes com seria el floret. També podríem
situar-lo en cursos anteriors on planifiquen el treball, però crec que el més
apropiat és per a cursos més majors, podent començar a treballar en 3º i 4º
alguns aspectes de l’esgrima.
Per a finalitzar, si parlem de si és un bon esport per a
dur a terme en l’època que estem vivint, la resposta es sí. Al tractar-se d'un
joc on s’enfronta un contra altre i el que s’intenta és que no et toquen,
sempre estàs lluny del contrincant, per tant, és un dels millors esports que es
podria practicar en l’era de la COVID.
M’agradaria dir que ha sigut una experiència molt divertida
i que la tornaria a repetir. Pense que ha de ser un esport a treballar en les escoles i eixir deixe marc tancat amb els mateixos esports
tots els anys. Estic segur de que als/les xiquets/es lis encantaria.
Aquesta entrada és diferent i creativa ja que tracta de l'esgrima, un esport que cada vegada és menys conegut i personalment no he tingut la sort de practicar però m'havera agradat molt. M'ha semblat interessant com Claudio ha redactat el que van realitzar a aquesta sessió i també ens ha aportat un exemple de 3 activitats que realitzaria ell sobre l'esgrima, ja que molta gent no coneix aquest esport i ací pot enriquir-se un poc més. A través de la seua reflexió podem veure que va ser una sessió molt diferent i divertida, i que Claudio va poder disfrutar molt. Estic segura que la xerrada de Laura Ruiz Sanchis, professional d'aquest esport, va ser molt interessant!
ResponEliminaLi pose un 9,5.
Com he pogut comprovar llegint els blogs de les teues companyes i companys, aquesta va ser una de les sessions més interessants que vau tenir l’oportunitat de vivenciar. Resulta molt pràctica i útil la visita de professionals de diferents esports, com en aquest cas la de Laura Ruiz Sanchis, jugadora olímpica d’esgrima.
ResponEliminaPense que Claudio ha transmés de manera ordenada i explícita tot el que vau treballar durant la sessió, oferint una extensa quantitat de recursos que, sense dubte, ens serviran per al nostre futur, com és el cas del material necessari per a practicar l’esgrima amb l’alumnat, el seu valor didàctic i pedagògic i algunes idees per a iniciar els xiquets i les xiquetes en aquest esport.
A més a més, els jocs que has compartit per tal d’implementar-los a les sessions com a futurs i futures mestres, també són de gran interés i aplicació. Per aquests motius, tens un 10! Enhorabona!
Sincerament, aquesta entrada m'ha semblat d'allò més interessant. De vegades, pensem que determinats esports no poden ser portats a l'aula per la necessitat d'un material summament específic o "perillós" per als nostres nens i nenes. Però, a partir de la teva entrada, has demostrat que si es possible fer-ho.
ResponEliminaEm sembla, com bé han remarcat les meves companyes, que sens dubte aquesta ha sigut una de les sessions més interessants de la vostra avaluació. Com a alumne de magisteri m'hagués encantat experimentar-la, ja que, com he dit, l'esgrima sembla ser un esport impossible de portar a l'aula de primària per l'ús del floret i altres materials, els quals, com bé has explicat, es poden construir d'una forma molt barata i fent-los segurs per als nostres nens i nenes.
Com a conclusió, remarcar que em sembla un esport ideal per practicar en temps de COVID, ja que es manté una distancia en tot moments i el contacte, més enllà del floret, es 0.
Per la forma que has presentat l'entrada, les imatges utilitzades i tot, et qualifique amb un 10.