REFLEXIÓ CRÍTICA
Hui en dia i com tots
sabem, els jocs populars i tradicionals han perdut el seu espai i el temps que
han ocupat durant molt de temps. Açò es deu a la creació de noves formes d’entretindre
als xiquets i xiquetes amb altres mètodes; les noves tecnologies.
Les noves tecnologies
és una activitat que està present en pràcticament cada una de les nostres
tasques diàries. És per això pel que les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació,
d’ara en avant TIC, són un recurs cada vegada més utilitzat per els nostres
xiquets i xiquetes, influint en el seu creixement i la seua educació des d’edats
molt primerenques. Aquells/es xiquets/es que des de menuts aprenen a manejar
diferents dispositius electrònics, adquiriran unes habilitats acords a les de l’època
en què viuen, evitant així que cresquen deslligats de la seua generació. Les TIC poden ser una de
les primeres portes de l’aprenentatge i descobriment del mon en els primers
anys de vida, ja que moltes vegades són un complement ideal dels joguets
tradicionals o jocs populars a causa del seu caràcter multidisciplinari.
Respecte a l’ús de les TIC
en educació, cada vegada són més els centres que fan ús de recursos digitals
per a l’adquisició de coneixements i habilitats, açò es deu a la facilitat d’accés
i al dinamisme que ens ofereixen estes per a redirigir la motivació i l'atenció
cap a tasques que milloren les seues capacitats d’aprenentatge. Destaquem, per
exemple, l’ús en el cas dels alumnes amb necessitats especifiques de suport
educatiu, el qual és verdaderament positiu ja que els proporciona diferents mètodes
per aprendre d’una manera més fàcil i divertida, fomentant l’aprenentatge
significatiu. Però hem de tindre en compte que la incorporació de les TIC a l’educació
requereix que el professorat o ja els propis pares, adquirisquen les competències
professionals necessàries perquè la integració es produïsca amb garanties d’èxit
i amb la seguretat necessària que requereix tota innovació, ja que estes poden
tornar-se en contra nostre i ser un obstacle en la maduració dels nostres
menors.
Un ús desregulat de les
TIC pot restringir diferents capacitats i habilitats, com la creació artística o
la interacció social. En l’actualitat les TIC, cada vegada més, estan
substituint la relació entre persones i canviant les dinàmiques socials per l’aprenentatge
virtual. És per açò, que és important que no oblidem fomentar estes
habilitats ja que són necessàries per a un desenvolupament complet dels xiquets
i les xiquetes. A més hi ha altres riscos de l’ús descontrolat de les TIC, un d’ells
és l’accés a informació en excés i de baixa qualitat, per això és tasca dels
tutors que els menuts/menudes siguen crítics i coneguen mètodes per a la distinció
de coneixements, perquè tot el que ens ofereixen les Tic no és verídic.
En resum, les tic poden
ser un element clau per al creixement i l’educació dels nostres fills i filles,
sempre que es faça un bon ús d’estes i es compagine amb el foment de habilitats
que estes no comprenen com pot ser la interacció social directa amb iguals. A
més, cal destacar dels jocs tradicionals el foment de distints valors
importants per a la vida dels nostres fills i filles, com ara, la socialització,
el diàleg, l’autonomia personal, l’enfortiment del caràcter arrel de l’establiment
de normes i pautes, el descobriment de l’entorn i materials, i per últim, l’impuls de la transmissió de la identitat històrica i cultural.
En aquesta entrada Claudio realitza una reflexió sobre com els jocs tradicionals han sigut substituïts poc a poc per les noves tecnologies. De la mateixa manera que ell, estic d'acord amb la seua posició, ja que és important l'ús de les TIC en l'educació perquè faciliten molt aspectes, però hem d'intentar que els alumnes no canvien els jocs i les relacions socials per les noves tecnologies, i Claudio ho ha reflectit de la millor manera, amb una redacció clara i atractiva que ens fa reflexionar a tots.
ResponEliminaLi pose un 9.
Claudio inicia el seu blog amb una reflexió al voltant del dilema existent en l’actualitat en relació amb les noves tecnologies i els jocs tradicionals. Tanmateix, la seua redacció se centra en la influència i l’ús de les TIC en la nostra societat, dirigint el focus d’atenció cap als xiquets i les xiquetes.
ResponEliminaAixí, m’agradaria destacar el valor de les TIC en l’educació, sobretot per a l’alumnat amb necessitats educatives especials, convertint-se en un recurs molt útil per a motivar i potenciar l’aprenentatge significatiu dels xiquets i les xiquetes.
A més a més, Claudio ha exposat els diversos perills que pot comportar un ús incorrecte de les noves tecnologies, apostant per un equilibri que possibilite la convivència entre les TIC i els jocs tradicionals, aprofitant els beneficis que tots dos aporten.
En general, pense que has redactat una entrada molt clara i ordenada, la teua nota és un 9! Bon treball!
La reflexió que Claudio fa sobre les TIC a l'actualitat em sembla molt encertada. D'una banda, planteja com aquestes van menjant terreny al jocs tradicionals. Encara que en aquest apartat he trobat en falta els motius que marquen per què ocorre açò i si la situació es la mateixa tant al món més rural com a les grans ciutats.
ResponEliminaA l'entrada denota que ell opta per un model mixt on les TIC no substitueixen a al joc tradicional, però tampoc es queden fora del model, ja que han demostrat ser de gran utilitat per a treballar certs temes / donar suport a l'alumnat.
Sols un punt amb el qual, personalment, no estic d'acord: dir que les TIC frenen el desenvolupament de la creativitat. Per a mi es tot el contrari, les TIC també obrin tot un món de creativitat, la qüestió resideix a saber utilitza-les, doncs d'entrada no són creatives o deixen de ser-ho.
Amb tot açò, la puntuació de l'entrada es d'un 9.