Passa al contingut principal

Les TIC o els jocs tradicionals? Què és millor?

REFLEXIÓ CRÍTICA

Hui en dia i com tots sabem, els jocs populars i tradicionals han perdut el seu espai i el temps que han ocupat durant molt de temps. Açò es deu a la creació de noves formes d’entretindre als xiquets i xiquetes amb altres mètodes; les noves tecnologies.

Les noves tecnologies és una activitat que està present en pràcticament cada una de les nostres tasques diàries. És per això pel que les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació, d’ara en avant TIC, són un recurs cada vegada més utilitzat per els nostres xiquets i xiquetes, influint en el seu creixement i la seua educació des d’edats molt primerenques. Aquells/es xiquets/es que des de menuts aprenen a manejar diferents dispositius electrònics, adquiriran unes habilitats acords a les de l’època en què viuen, evitant així que cresquen deslligats  de la seua generació. Les TIC poden ser una de les primeres portes de l’aprenentatge i descobriment del mon en els primers anys de vida, ja que moltes vegades són un complement ideal dels joguets tradicionals o jocs populars a causa del seu caràcter multidisciplinari.

Respecte a l’ús de les TIC en educació, cada vegada són més els centres que fan ús de recursos digitals per a l’adquisició de coneixements i habilitats, açò es deu a la facilitat d’accés i al dinamisme que ens ofereixen estes per a redirigir la motivació i l'atenció cap a tasques que milloren les seues capacitats d’aprenentatge. Destaquem, per exemple, l’ús en el cas dels alumnes amb necessitats especifiques de suport educatiu, el qual és verdaderament positiu ja que els proporciona diferents mètodes per aprendre d’una manera més fàcil i divertida, fomentant l’aprenentatge significatiu. Però hem de tindre en compte que la incorporació de les TIC a l’educació requereix que el professorat o ja els propis pares, adquirisquen les competències professionals necessàries perquè la integració es produïsca amb garanties d’èxit i amb la seguretat necessària que requereix tota innovació, ja que estes poden tornar-se en contra nostre i ser un obstacle en la maduració dels nostres menors.

Un ús desregulat de les TIC pot restringir diferents capacitats i habilitats, com la creació artística o la interacció social. En l’actualitat les TIC, cada vegada més, estan substituint la relació entre persones i canviant les dinàmiques socials per l’aprenentatge virtual. És per açò, que és important que no oblidem fomentar estes habilitats ja que són necessàries per a un desenvolupament complet dels xiquets i les xiquetes. A més hi ha altres riscos de l’ús descontrolat de les TIC, un d’ells és l’accés a informació en excés i de baixa qualitat, per això és tasca dels tutors que els menuts/menudes siguen crítics i coneguen mètodes per a la distinció de coneixements, perquè tot el que ens ofereixen les Tic no és verídic.

En resum, les tic poden ser un element clau per al creixement i l’educació dels nostres fills i filles, sempre que es faça un bon ús d’estes i es compagine amb el foment de habilitats que estes no comprenen com pot ser la interacció social directa amb iguals. A més, cal destacar dels jocs tradicionals el foment de distints valors importants per a la vida dels nostres fills i filles, com ara, la socialització, el diàleg, l’autonomia personal, l’enfortiment del caràcter arrel de l’establiment de normes i pautes, el descobriment de l’entorn i materials, i per últim, l’impuls de la transmissió de la identitat històrica i cultural.


Comentaris

  1. En aquesta entrada Claudio realitza una reflexió sobre com els jocs tradicionals han sigut substituïts poc a poc per les noves tecnologies. De la mateixa manera que ell, estic d'acord amb la seua posició, ja que és important l'ús de les TIC en l'educació perquè faciliten molt aspectes, però hem d'intentar que els alumnes no canvien els jocs i les relacions socials per les noves tecnologies, i Claudio ho ha reflectit de la millor manera, amb una redacció clara i atractiva que ens fa reflexionar a tots.
    Li pose un 9.

    ResponElimina
  2. Claudio inicia el seu blog amb una reflexió al voltant del dilema existent en l’actualitat en relació amb les noves tecnologies i els jocs tradicionals. Tanmateix, la seua redacció se centra en la influència i l’ús de les TIC en la nostra societat, dirigint el focus d’atenció cap als xiquets i les xiquetes.
    Així, m’agradaria destacar el valor de les TIC en l’educació, sobretot per a l’alumnat amb necessitats educatives especials, convertint-se en un recurs molt útil per a motivar i potenciar l’aprenentatge significatiu dels xiquets i les xiquetes.
    A més a més, Claudio ha exposat els diversos perills que pot comportar un ús incorrecte de les noves tecnologies, apostant per un equilibri que possibilite la convivència entre les TIC i els jocs tradicionals, aprofitant els beneficis que tots dos aporten.
    En general, pense que has redactat una entrada molt clara i ordenada, la teua nota és un 9! Bon treball!

    ResponElimina
  3. La reflexió que Claudio fa sobre les TIC a l'actualitat em sembla molt encertada. D'una banda, planteja com aquestes van menjant terreny al jocs tradicionals. Encara que en aquest apartat he trobat en falta els motius que marquen per què ocorre açò i si la situació es la mateixa tant al món més rural com a les grans ciutats.

    A l'entrada denota que ell opta per un model mixt on les TIC no substitueixen a al joc tradicional, però tampoc es queden fora del model, ja que han demostrat ser de gran utilitat per a treballar certs temes / donar suport a l'alumnat.

    Sols un punt amb el qual, personalment, no estic d'acord: dir que les TIC frenen el desenvolupament de la creativitat. Per a mi es tot el contrari, les TIC també obrin tot un món de creativitat, la qüestió resideix a saber utilitza-les, doncs d'entrada no són creatives o deixen de ser-ho.

    Amb tot açò, la puntuació de l'entrada es d'un 9.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Ara pots traduir les entrades!